2016년 5월 27일 금요일

등급분류 제도 개선 관련 게임산업진흥에 관한 법률 개정안 2016. 5. 19. 국 회 통과

IPTV, 가상현실기기(VR) 등 기존의 분류 유형에 속하지 아니하는 새로운 플랫폼이 등장하는 등 급속하게 변화하는 게임 환경에 대응하기 위하여 현재 게임산업진흥에 관한 법률(이하 '게임산업법')상 등급분류 제도 개선을 목적으로 2015. 11. 6. 국회에 발의된 게임산업진흥에 관한 법률 개정안이 2016. 5. 19. 국회에서 통과되었습니다개정법률은 공포 후 6개월이 경과한 날부터 시행 예정에 있으나아직 공포일이 정해지지는 않았습니다.

 

개정법률의 주요 내용은기존의 게임물관리위원회와게임콘텐츠등급분류위원회가 담당하던 게임물 등급분류 업무를 문화체육관광부 장관이 지정한 자체등급분류사업자도 게임물 등급분류를 할 수 있도록 하는 근거 규정(게임물 중 청소년이용불가 게임물 및 사행성의 우려가 큰 아케이드 게임물은 제외)을 마련하였다는 것입니다공공기관이었던 게임물관리위원회가 게임물 등급분류에 대한 원칙적인 권한을 가지고 있었던 것에 비하여 위 개정안은 게임물 등급분류에 있어 표현의 자유를 제고하고 민간의 자율성을 보장하고자 하였다는데 그 의미를 찾을 수 있습니다.

 

다만개정법률이 자체등급분류사업자를 마련한 대신현재 예외적으로 인정된 온라인 오픈마켓 등의 자율 등급분류 권한의 근거 규정을 삭제하고 부칙에서2년의 경과조치 규정을 두어온라인 오픈마켓 등은 별도로 자체등급분류사업자로 지정되지 아니한 이상 개정법률의 시행일로부터 2년 이후에는 자율 등급분류를 통하여 게임물을 유통할 수 없다는 점을 온라인 오픈마켓 등 사업자의 경우 유의하여야 하겠습니다.또한 개정법률상 자체등급분류사업자로 지정 받을 수 있는 기준이 있으나 일부 기준의 경우 문화체육관광부령으로 위임하는 등으로 문화체육관광부게임물관리위원회의 세부적인 기준 마련이 예상되므로자체등급분류사업자로 지정 받고자 하는 온라인 오픈마켓등 사업자의 경우 기준 마련과 관련한 상황을 주기적으로 모니터링하고문화체육관광부 및 게임물관리위원회가 마련하는 세부 기준을 면밀하게 등을 검토하여 경과기간 내 자체등급분류사업자로 지정 받을 수 있도록 준비하는 것이 필요합니다.

 

나아가 현행 게임산업법상 국내에 사업의 기반이 없는 해외법인이 제작한 해외게임물은 등급분류를 신청할 수 없는바국내 이용자가 해외게임물을 일정한 경로를 통하여 이용하게 되면해외법인은 등급분류를 받지 아니한 게임물을 국내 이용자에게 제공하여 결과적으로 게임산업법을 위반하게 되는 문제가 있었으나개정법률은 국내에 유통하는 것을 주된 목적으로 하지 아니한 해외게임물(청소년게임제공업과 일반게임제공업에 제공되는 게임물 제외)에 대하여 자체등급분류사업자가 이를 이용자에게 제공할 수 있는 규정을 마련하였습니다이로써 국내에 사업의 기반이 없는 해외법인도 해외게임물을 국내 이용자에게 제공할 수 있는 계기가 마련되었으므로해외 게임 제작사의 경우 이와 같은 개정법률을 참고하여 게임산업법을 위반함으로 인한 불이익을 피할 수 있게 되었습니다.



National Assembly Passes Proposed Amendments to the Game Industry Promotion Act regarding Improvements to the Rating System


On May 19, 2016, the National Assembly passed the proposed amendments (the 'Amendments') to the Game Industry Promotion Act (the 'Act'), which was introduced on November 6, 2015in order to improve the game rating system in response to the rapidly changing Game industry, including the introduction of new platforms, such as IPTV and Virtual Reality devices (VR) that do not belong to any of the existing classifications. While the Amendments are scheduled to be effective six months after it is promulgated, the date of promulgation has not been set yet.

 

The key item to be noted regarding the Amendments is that there is now a provision that permits self-rating agencies designated by the Minister of the Ministry of Culture, Sports and Tourism ('MCST') to rate games (except for games that are not suitable for youths and arcade games that can raise the risk of gambling), which previously were done by the Game Rating and Administration Committee ('GRAC') and the Game Content Rating Board ('GCRB'). This amendment sheds light on the governments effort to promote freedom of expression and guarantee the autonomy of the private sector with respect to the rating of games, as compared to the authority previously given to the GRAC, a public institution.

 

However, it is important to note that, in exchange for the new authority provided to self-rating agencies, the Amendments removed the provisions that currently recognize the authority of online open market operators to self-rate their games, and in a subsidiary law provides for a two-year transitional period.  As such, online open market operators would not be able to distribute games through its self-rating system after such 2 year period, unless it is separately designated as a self-rating operator. While the Amendments includes a criteria for being designated as a self-rating operator, a more detailed criteria is likely to be presented by the MCST and the GRAC, through delegation of power through an ordinance of the MCST. Accordingly, businesses such as online open markets that wish to be designated as a self-rating-operator should regularly monitor updates in this regard and carefully review the detailed criteria to be prepared by the MCST and the GRAC so that it can prepare to be designated as such within the transitional period.

 

Furthermore, under the current regulations, foreign games made by foreign companies that do not have a presence in Korea cannot apply for a rating, and as such foreign companies could find themselves to be in violation of the Act for providing games that have not been rated even when domestic users gain access to the games through regular routes. However, the Amendments include a provision that permits self-rating agencies to provide such foreign games (except for games that are provided to Youth Game Suppliers and General Game Suppliers)  to domestic users, as long as the games main purpose is not domestic distribution. With this, even foreign companies that do not have a domestic presence are able to provide their games to domestic users, and as such overseas game producers can now avoid having to violate the Act by taking advantage of the Amendments.

 

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